PÆDAGOGISK MINDFULNESS:

Bevidst nærvær og sansning

Grundkursus

Vi bruger begrebet “pædagogisk mindfulness” fordi, vores kursus adskiller sig fra traditionel mindfulness på flere områder.

Vi forklarer effekten af mindfulness set ud fra det neurologiske perspektiv, sanseintegration og den nyeste forskning på området, som tager udgangspunkt i påvirkningen af interoception (vores evne til at mærke hvordan vi har det inden i vores krop) og reguleringen af det sociale nervesystem (vagus nerven og det autonome nervesystem)
Mindfulnessøvelser kan varieres uendeligt. Alle sanser kan trænes og påvirkes alt efter øvelsens formål og hvem der trænes med.

 

Sansning i pædagogisk mindfulness kan være:

  • Interoception: den indre sansning (vores evne til at mærke hvordan vi har det inden i vores krop)
  • Taktil: Berøring
  • Proprioception: Mindful bevægelse og yoga ude og inde
  • Lugt: natur, æteriske olier og mad
  • Smag: mad
  • Høre (lytte): natur, musik, omgivelsernes og kroppens egne lyde
  • Visuelt: synsøvelser inde og ude

 

På kurset kombineres faglig viden og praktisk erfaring med mindfulness, samt redskaber til selvomsorg – hvordan du skaber et pusterum med bevidst nærvær i din travle hverdag.

Baggrunden for at vores kursus både omhandler mindfulness i dine relationer til andre, men i lige så høj grad ift. dig selv er, at det er vores erfaring at bevidst nærvær og sansning starter i din relation til dig selv og din selvomsorg.  Du er dit vigtigste arbejdsredskab, hvad enten du vil bruge det professionelt eller i relation til dine pårørende.

Udbytte af pædagogisk mindfulness:

Mindfulness har en lang række positive effekter, som bl.a. er følgende:

  • Indsigt i sig selv og sin egen interoception
  • Lære egne grænser og reaktionsmønstre bedre at kende
  • Lære bevidst nærvær og sansning i hverdagen, hvilket skaber øget resiliens
  • Træne Co-regulering for derigennem at blive bedre til at selvregulere via spejling i øvelser
  • Konflikthåndtering og -dæmpning
  • Øge egenomsorg, selvprioritering og hjernepauser i en hektisk hverdag
  • Forebygge stress både hos børn, unge og voksne
  • Træne opmærksomhed, ro og fordybelse
  • Øget empati og rummelighed
  • Bedre søvnkvalitet

 

Du lærer hvordan du kan bruge mindfulnessøvelser i din dagligdag både i forhold til dig selv og de mennesker du arbejder med. I naturen, i aktiviteter, individuelt og i små grupper. Til børn, unge og voksne. Det er også velegnet til borgere med særlige behov.

På kurset kombineres faglig viden og praktisk erfaring med mindfulness, samt redskaber til selvomsorg – hvordan du skaber et pusterum med bevidst nærvær i din travle hverdag.

Baggrunden for at vores kursus både omhandler mindfulness i dine relationer til andre, men i lige så høj grad ift. dig selv er, at det er vores erfaring at bevidst nærvær og sansning starter i din relation til dig selv og din selvomsorg. Du er dit vigtigste arbejdsredskab, hvad enten du vil bruge det professionelt eller i relation til dine pårørende.

På kurset vil du lære

  • Teori om hjerne, sanser og sanseintegration på et basalt forståeligt niveau
  • Rationelt bag mindfulness – og hvordan det virker
  • Mindfulness og hjernen – hvordan træner det hjernen, opmærksomhed og tanker
  • Mindfulness ift. kroppen og dens sanser – påvirkning og træning, stress og følelsesregulering
  • Indgående kendskab til  i den interoceptive sans, øvelser til at træne denne, samt sammenhængen til mindfulness
  • Kort gennemgang af vagusnerven
  • Forskning og evidens
  • Sanseøvelser og lege ude og inde
  • Mindfulness øvelser til forskellige alders- og udviklingstrin
  • Guidning af øvelser individuelt og i små gruppe
  • Etiske overvejelser og praktiske tips
  • Mindfulnessøvelser som selvomsorg, opladning og hjernepauser
  • Øvelser og tid til refleksion over, hvordan du kan bruge mindfulness i relation til dig selv og andre

 

Hvem henvender kurset sig til:

  • Pædagog, lærer, fysioterapeut eller ergoterapeut, sundhedsplejersker både indenfor normal og specialområdet
  • Forældre eller pårørende i vanskelige relationer

Kurset er for dig, der

  • oplever stress og uro i din arbejdsdag/hverdag
  • ønsker redskaber til at få mere overskud, ro og glæde
  • ønsker redskaber og viden om nedtrapning af konflikter
  • ønsker at lære metoder til at forebygge stress hos dig selv og andre
  • gerne vil have større indsigt i dig selv og dine egen grænser
  • søger viden og forståelse af mindfulness og sansning – set fra et nyt perspektiv

Det praktiske

Der er max plads til 8 deltagere på kurset. Vi er to undervisere på hele kurset, hvilket giver gode muligheder for dialog samt tilpasning og feedback på øvelserne.
Kursusstedet ligger lige midt i den skønne sydfynske natur, hvor nogle af øvelserne vil foregå.

Materiale: Du vil få udleveret kursusmappe med inspiration til masser af øvelser, som du kan anvende med det samme i dit arbejde eller hverdag.

Tidspunkt:
Grundkursus lørdag og søndag den 21-22 marts 2020 kl. 10.00 -16.00.

Du kan tilmelde dig direkte her- engangsbetaling eller ratebetaling med kort

Forplejning: Du vil få serveret kaffe/the og snacks samt  frokost alle dagene.

Pris:
2-dages kursus: 3000 kr. pr. person incl moms (intro pris – du sparer 500 kr.)
Hvis din arbejdsplads skal betale, bedes du sende en mail til cammilla@minhjerne.dk med relevante oplysninger (evt. EAN-nummer), hvorefter din arbejdsplads vil modtage faktura. Her pålægges moms på beløbet.

Sted:
Afholdes på Sydfyn i naturskønne omgivelser i Skovløberhuset, Krarupvej 6, 5771 Stenstrup, Fyn, Denmark

Stedet ligger ude på landet. Så hvis du har behov, kan afhentning i Stenstrup aftales. Kontakt os herfor.
Mulighed for overnatning på stedet  eller nærliggende Bed & Breakfast.

Du er velkommen til at kontakte os for at høre hvordan.

Dine undervisere:

Mette Krabek er ergo- og kropsterapeut, coach og mindfulnessinstruktør
Cammilla Noomi Mohr er fysioterapeut, coach og yogainstruktør
Du kan læse mere om begge undervisere her

 

Vi glæder os til at møde dig

Cammilla & Mette