Selvomsorg er vigtigt – og ikke egoistisk

Når du arbejder med andre mennesker, kan du opleve omsorgsudmattelse eller empatiudmattelse.
Det kam komme til udtryk på forskellige måder: som en massiv træthed, ligegladhed, noget der kan minde om en depression.
Det kan minde om stress, komme til udtryk som irritabilitet og frustration.
Det kan være fyldt med skam og tabu at opleve omsorgsudmattelse- for du har jo selv valgt at arbejde med mennesker fordi du kan lide relationsarbejde.
Du skal vide at du ikke er et dårligt menneske og det er vigtigt at tage omsorgsudmattelsen alvorligt! Hvis du er omsorgsudmattet er “kuren” at starte med at drage omsorg for dig selv. Ligesom du ville gøre hvis du var en anden person.
Forebyg omsorgsudmattelse ved at drage omsorg for dig selv og sætte sunde grænser i relationsarbejdet.
Hvis du føler at dine grænser bliver overskredet og du ikke kan være tro mod dine egne værdier i dit arbejde, kan det være du skal overveje om du skal skifte job.
At gå på kompromis med sine værdier er utroligt stressende- vi taler af erfaring.
Derfor har vi taget et valg: Vi arbejder i vores selvstændige virksomhed ud fra vores værdier. Derfor har vi også fokus på at lære vores vigtigheden af selvomsorg i dagligdagen.
Kærlig hilsen
Mette og Cammilla