Trivselsfacilitator: en interoceptionsorienteret tilgang til at fremme tryghed og trivsel hos børn og unge

 

Trivselsfacilitator er en uddannelse, for dig, der arbejder med børn og unge, der er i mistrivsel og f.eks har udadreagerende adfærd, skolevægring, er psykisk sårbare, selvskader eller har spiseforstyrrelse.

På denne uddannelse lærer du en kropslig og sanselig tilgang til forståelse af menneskers adfærd og selvregulering via bl.a vores ottende sans interoception. Interoception handler om kontakten til dig selv og er forudsætningen for selvregulering.

Kom med på uddannelsen og lær en interoceptionsorienteret tilgang til at fremme tryghed og trivsel hos børn, unge og voksne

 

 

Datoer og tider

Datoer:

Modul 1: 10-12/9 2025

Modul 2: 10-12/11 2025

Modul 3: 2-4/2 2026

Modul 4: 11-13/5 2026

 

Mødetid på modulerne : 9.30-16.00

Timetal i alt 60 undervisningstimer på uddannelsen + hjemmearbejde

Baggrunden for uddannelsen

 

Vi har de seneste år set en bekymrende stigning i mistrivsel, stress og skolevægring hos børn og unge. Vi ser en stigning i diagnoser som f.eks ADHD, ADD, angst og autisme, der er ofte lang ventetid på udredning og en diagnose alene løser ikke mistrivsel.

Vi lever i en verden hvor alt går stærkt. Vi udsættes dagligt for et sansebombardement og masser af informationer fra medier. Vi sammenligner os selv med andre og lærer tidligt at vi skal passe ind og det kan kræve, at vi undertrykker  vores sansninger og følelser. Når vi ikke kan mærke os selv og ikke kender vores eget følelseslandskab er det som om vores indre kompas er i stykker og kan det blive svært og utrygt at navigere i verden.

Mange af de  tiltag, der sættes ind for  at hjælpe mennesker i mistrivsel slår fejl. Måske fordi hjælpen kommer for sent.  Måske fordi metoderne oftest er manualbaserede forløb med samtaleterapi, selvhjælpstrategier og selvhjælps apps. Tiltag der primært er målrettet  den tænkende hjerne og hvor der måske ikke er mulighed for individuel tilpasning eller inddragelse  af kroppen og sanserne. I  samtaleterapi og coaching forventes det ofte at man ”mærker efter” og sætter ord på sine følelser- men hvad nu, hvis man ikke ved hvad  man skal mærke? Og hvad hvis det føles ubehageligt og utrygt at mærke? Og mærker man overhovedet det rigtige?Hvordan skal børn og unge i mistrivsel  kunne navigere i et følelseslandsskab som de ikke har et kort over? Hvis man aldrig har givet sin krop opmærksomhed og aldrig har lært at koble krop og følelser  kan man blive i tvivl  om hvad man mærker: er det kroppen,  tankerne eller angsten? Mærker man det rigtige?

Vi har alle en indre verden verden af sanser og følelser som vi skal udforske livet igennem, det er en del af det at være menneske. Desværre oplever jeg det som om mange børn og unge farer vild i dette landskab, og at de voksne omkring dem står magtesløse, måske fordi de selv oplever at være faret lidt vild.

Hvis børn ikke oplever at de voksne omkring dem kan hjælpe dem med at finde vej føles det meget utrygt.  Måske lukker barnet ned og trækker sig ind i sig selv som en beskyttelsesstrategi eller  måske søger de et fællesskab med andre der er faret vild.

Jeg ønsker med denne uddannelse at uddanne fagpersoner, der har berøring med børn og unge i mistrivsel, til at kunne guide, vejlede og opmuntre på en opdagelsesrejse i sanser og følelser så de kan lære at stå stærkt i sig selv og navigere ud fra det de føler i stedet for det, de tror de skal føle.

Uddannelsen hedder Trivselsfacilitator fordi det ikke er en coach eller terapeut uddannelse. Trivselsfacilitatoren er en tovholder og inspirator  i processen, men det er barnet eller den unge der er projektlederen. Trivselsfacilitering er en kreativ og legende proces der handler om at afdække, afsøge og afprøve muligheder og nye vinkler for trivsel hos den enkelte. Der vil ikke være 2 forløb, der er ens og derfor er det ikke et manual baseret koncept, men en opdagelsesrejse, hvor det følelsesmæssige landskab udforskes på forskellige måder.

I løbet af uddannelsen vil du som kursist komme på opdagelserejse i dit eget følelseslandskab og i andres.

Pris

24.500kr (+moms) for hele uddannelsen- Man kan ikke tilmelde sig modulerne enkeltvis

Prisen dækker:

  • Undervisning 16 undervisningsdage me teori og praksis
  • Undervisningsmateriale:  teori, infografikker, arbejdsbøger med reflektioner, øvelseskompendier mm.
  • Certificeringsbevis ved gennemført uddannelse
  • Mad og snacks på kurset
  • Lukket facebookgruppe  for kursister på uddannelsen

Tryghed og trivsel kommer indefra

 

Interoception er vores ottende sans. Det er en relativ nyopdaget sans, som hjælper os med at mærke basale behov, men også kropslig nydelse, ubehag, følelser og grænser. Denne sans hjælper os med at mærke, hvordan vi har det- både fysisk og psykisk. Man kan sige at det er  er denne sans, der forbinder krop og sind.

Jeg mener at det er vigtigt at fagpersoner kender til  denne sans og at de kan hjælpe med at skabe interoceptiv bevidsthed i en verden, hvor mange har mistet kontakten til sine sanser og følelser. Når man ikke er i kontakt med sine sanser og følelser er man ikke i kontakt med sig selv, og så opleves verden hurtigt truende.

Arbejdet med den interoceptive sans er stadig ret nyt i Danmark og videnskabelige undersøgelser på området er begrænset. I USA har de i længere tid haft fokus på at udforske, hvorfor den interoceptive sans er så vigtig og  hvad der kan forbedre den interoceptive balance. De har fundet frem til den interoceptive sans er essentiel for selvregulering og trivsel og at arbejde med de kropslige sanser via somatiske bevidsthedsøvelser og mindfulness har effekt på den interoceptive balance. Det er dog vigtigt at forstå at interoceptiv bevidsthedstræning ikke kan manualbaseres da hvert menneskes interoceptive sansning er unik. Derfor er interoceptiv træning et detektivarbejde.

Dine undervisere:

Cammilla Mohr er uddannet fysioterapeut, coach, stresscoach, restorativ yogalærer, Z-healthtræner. Cammilla har en passion for at udbrede viden om det hele menneske for at skabe bedre trivsel. Cammilla står for størstedelen af undervisning på uddannelsen, samt for det skriftlige materiale.

Kenneth Petersen er uddannet fysioterapeut, Z-healthtræner, coach, personlig træner og mindfulnessinstruktør. Kenneth har en passion for leg og bevægelse som middel til bedre trivsel for mennesker i alle aldre. Kenneth har 3 undervisningsdage i løbet af uddannelsen, hvor han vil udfolde forskellige aspekter af leg og bevægelse som en tilgang til livet

En kropslig og sanselig tilgang til trivsel

En kropslig og sanselig tilgang til mistrivsel

På denne uddannelse sætter vi spot på mistrivsel set ud fra hvad der skal til for at skabe tryghed, selvregulering og trivsel for det enkelte menneske.  Du vil få en forståelse af mennesket som helhed og forstå at menneskers adfærd i høj grad er styret af vores autonome nervesystem.

Du vil forstå at der er behov for at ændre tanken om at menneskers adfærd skal reguleres udefra fra med kognitive strategier og at vi i stedet skal blive mere åbne for en interoceptivt orienteret tilgang til afdærd for at fremme en adfærd, der er hensigtsmæssig og øger trivslen.

På uddannelsen vil du lære en helhedsorientet kropslig-neurologisk indsats hvor du som  facilitator hjælper via nysgerrigt nærvær, tryghedsfremmende og anerkendende samregulering og interoceptivt orienterede øvelser.

Vi arbejder med flere vinkler på mistrivsel og trivsel. Igennem hele uddannelsen danner Maslows behovspyramide,  den interoceptive pyramide og selvreguleringspyramiden rammen for de øvelser og refleksioner vi arbejder med.

På modul 1 folder vi Maslows behovspyramide ud og ser på hvordan den kan kobles med viden om nervesystemet og den interoceptive sans.

Vi sætter spot på den interoceptive sans som er  er helt essentiel i forhold til at kunne selvregulere. For hvordan skal man kunne selvregulere, hvis man ikke kan mærke sig selv? Mennesker i mistrivsel har brug for at lære at mærke kontakten til sig selv og omverdenen. Det kan man ikke gennem kognitive strategier eller apps.

For at forstå kompleksiteten i den interoceptive sans har jeg lavet den interoceptive pyramide, hvor man kan se de tre lag i interoceptionen:

Nederst: Overlevelse

Midterst: Selvopretholdelse

Øverst: Følelsesmæssig regulering

Det er disse 3 niveauer vi udforsker i uddannelsens første 3 moduler. På hvert modul vil der være teori og øvelser der relaterer sig til de relevante niveau.

Desuden arbejder vi med  selvreguleringspyramiden, som ligeledes er en trelags pyramide, som hjælper dig med at forstå de tre niveauer af selvregulering.

På modul 4 samler vi pyramiden og reflekterer over hvordan den interoceptive praksis kan udformes.

Hvem er uddannelsen for?

Trivselsfacilitator er en efteruddannelse i 4 moduler a 3 dage

Målgruppe: Fagpersoner som pædagoger, lærere, familieterapeuter, psykologer, psykoterapeuter, fysioterapeuter og ergoterapeuter der arbejder med skolebørn, unge og voksne i mistrivsel med eller uden diagnoser.

Målgruppen er børn aldersmæssigt fra 4.klasse og op til ung voksenalder der er i mistrivsel. Det kan være børn/ unge i skoler, behandlingshjem, psykiatrien og kriminalforsorgen.

Det er nødvendigt at borgeren har et kognitivt niveau, der gør dem i stand til at modtage guidning i øvelser og følge disse guidninger.

Hvis du er i tvivl om du kan bruge dette kursus i arbejdet med dine borgere er du velkommen til at kontakte mig.

Som trivselsfacilitator: kan du arbejde med trivselsfacilitering individuelt eller i grupper. Du kan bruge det som ansat på en institution, som privatpraktiserende terapeut eller som konsulent.

Undervisningsmateriale

Modul 1:

  • Teoribog: Introduktion til Interoception (60 sider)
  • Arbejdsbog: Udforsk Maslows behovspyramide (60 sider)
  • Arbejdsbog med eksempler på interoceptive øvelser niveau 1

Modul 2:

  • Teori og arbejdsbog: vagus nerven og interoceptions betydning for tryghed. 60 sider
  • Arbejdsbog: samregulering før selvregulering 20 sider
  • Arbejdsbog: selvreguleringsøvelser og interoceptive øvelser niveau 2

Modul 3

  • Teori og arbejdsbog om følelser og følelsesregulering
  • Infografikker om følelser
  • Arbejdsbog med interoceptive øvelser niveau 3
sansemotorik03

Modul 1: Overlevelse, tryghed og relation

På første modul ser vi med nygerrige øjne på mistrivsel, stress, diagnoser- som der er sket en kraftig  stigning i blandt børn, unge og voksne.  Vi ser på mulige årsager, forklaringsmodeller og potentielle løsninger.

Vi ser på,  hvordan vi opdager tegn på mistrivsel fordi en tidlig indsats er afgørende for at mistrivslen ikke eskalerer.

Du introduceres for  den interoceptive sans,  som er sansen, der forbinder krop, hjerne og følelser og har stor betydning  for overlevelse,  trivsel og tryghed. Du lærer om det interoceptive hierarki som også er en argumentation for at det ikke er nok at tale om følelser og mistrivsel. Vi skal have krop og sanser i spil for at kunne mærke og forstå os selv fordi sanserne og hjerne skaber vores verdensbillede. Vi inddrager Maslows behovspyramide og sætter den i relation til interoception, overlevelse og tryghed.

I løbet af kurset blandes teori og praksis på en måde der giver dig en fornemmelse af hvordan  interoceptionen forbinder krop og hjerne. Vi leger udforskende med øvelser i forhold til sansernes betydning for relationen til os selv, andre og det omkring os.

 

Efter modulet går du hjem med viden om hvordan du bliver opmærksom på mistrivsel og hvordan du kan starte med at arbejde interoceptivt orienteret med dine borgere i hverdagen.

2

Modul 2: Tyghed og trivsel kommer indefra

På dette modul kobler vi vagusnerven, som er en vigtig del af det autonome nervesystem, sammen med interoceptionen. Alle systemer i mennesket danner et samlet system, som påvirker hinanden. Vagus nerven og interoception er forbundet, da mange interoceptive signaler transporteres mellem krop og hjerne i et to vejs system via vagus nerven.

Vagus nerven kaldes også det sociale nervesystem og vi udforsker  hvordan vi mennesker ubevidst påvirker hinanden, men også ubevidst påvirkes af vores fysiske omgivelser og vores indre sanseliv (interoceptionen). Vi belyser hvor vigtig din egen tilstand er i arbejdet med trivselsfacilitering.

Vi ser på, hvordan adfærden afspejler det autonome nervesystems tilstand og udforsker  forsvarstrategierne (kamp, flugt, frys, fawn) og hvordan de kommer til udtryk i adfærden

Vi ser på hvilke forudsætninger der er nødvendige for at kunne selvregulere i forhold til selvopretholdelse og udforsker  betydningen af henholdsvis ydre og indre styring.

Vi ser på hhv overstimulering  og understimulering som årsager til mistrivsel. Det er vigtigt at forstå at en sans aldrig arbejder alene og det vil sjældent være løsningen at forsøge at skærme borgeren totalt fra en sans, da det oftest vil påvirke flere andre sanser.

Igennem casearbejde og fysiske øvelser arbejder vi med at skabe en sensorisk bevidsthed hvor interoceptionen og andre sanserne sættes i spil. Vi udforsker øvelser  med samregulering, nærvær/ mindfulness, sansning og neuroception. Vi ser på fordele og ulemper ved henholdsvis gruppe eller individuel træning.

1

Modul 3: Tryghed, følelsesmæssig regulering: selvregulering og selvkontrol

På dette modul udforsker vi det indre landskab med menneskelige følelser og udforsker følelses regulering og selvregulering i teori og praksis.

Hvad er følelser egentlig? Hvor og hvordan og hvornår opstår følelser? Er de universelle eller individuelle? Hvordan beskriver vi følelser? Hvor i krop og hjerne sidder følelserne? Hvordan er følelser og interoception forbundet? Hvordan mærkes følelser i kroppen? Hvordan er følelser, tanker og sansninger forbundet? Kan vi stole på følelser og navigere efter dem? Hvordan kan vi håndtere følelsekaos på en naturlig måde?

Følelser er for mange svære at håndtere, rumme og sætte ord på.

Vi arbejder med forstå og begribe følelserne gennem teori og praktiske øvelser både kropslige og refleksionsopgaver.

Vi ser på hvordan følelsesmæssig aktivering ofte har en årsag i fortiden og ikke nødvendigvis den aktuelle situation, her kommer vi kort ind på teori omkring overlevelsesstrategier, traumer og tilknytningsmønstre.

Vi udforsker stilhedens rum via nærværstræning, monotasking og bevidst sansing og ser på betydningen af stilheden i forhold til vores kontakt med os selv og evnen til selvregulering.

Hvordan vi kan ”snyde hjernen” og ændre følelser og stemninger via øvelser, musik, dufte, naturlyde og naturbilleder.

På dag 3 er der  casearbejde, hvor kursisterne i grupper arbejder med tryghed og trivselsfacilitering på forskellige måder via sanseøvelser med interoceptiv bevidsthed inde og i naturen.

sansemotorik05

Modul 4:Integration og certificering som Trivselsfacilitator

På dette modul samler vi vores nye indsigter fra de 3 moduler.

Særligt har vi fokus på den følelsesmæssige selvregulering og indsigter i denne siden modul 3.

Vi diskuterer hvordan trivselsfacilitering kan implementeres i hverdagen og hvordan viden om interoception og selvregulering kan udbredes til flere. Vi ser på fordele ved hhv individuel og gruppe facilitering.

I løbet af kurset laver vi øvelser der kontakter de 3 lag i den interoceptive pyramide.

Hver kursist fremlægger kort sit caseforløb (ca 10-15 min) og instruerer de øvrige deltagere i en øvelse med relevans til casen. Ca 10-15 min

Vi afslutter med uddeling af certifikater hvor kursisterne får mulighed på at sætte ord på udbyttet af uddannelsen.

Der er ikke nogen eksamen, men det er at krav at du i løbet af uddannelsen har arbejdet praktisk  med kursets indhold og kan dokumentere dette jævnfør beskrivelse af hjemmearbejde.

Hjemmearbejde og undervisningsmateriale

Teorikompendier læses til hver gang Beregn 2-4 timers læsning pr modul.

Mellem hvert modul arbejder du praktisk med de emner vi har gennemgået, det er både refleksionsøvelser og fysiske øvelser. Beregn 6-8 timer pr modul.

Ved uddannelsens start vælger du en caseperson (fra dit arbejde eller privat) som du laver et forløb med i løbet af uddannelsen. Du skal lave 8 sessioner med personen, hvor du beskriver hvilke øvelser du har valgt og begrunder dine valg. Du må gerne bruge de samme øvelser i flere sessioner, hvis du kan begrunde årsagen til det valg.

Du beskriver kort de 8 sessioner som sendes på mail til underviser 8 dage før modul 4. Du modtager ikke feedback eller karakter for opgaven.